ECLUZA DE NAVIGAŢIE DIN SÂNMIHAIUL ROMÂN FUNCŢIONALĂ
Unul dintre cele mai aşteptate proiecte transfrontaliere România-Serbia a fost repararea și punerea în funcțiune a infrastructurii de navigaţie pe canalul Bega între cele două ţări. Obiectivul principal din partea românească a fost refacerea completă a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. Lucrările de la baraj s-au încheiat, iar constructorul a predat ieri oficial obiectivul celor de la Apele Banat. O delegaţie formată din oficialităţi ale județului s-a îmbarcat la Timişoara într-un vaporetto de la STPT şi a trecut prin nodul hidrotehnic. „Am avut deschiderea recepţiei pentru nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. Apele Banat, ANAR şi Ministerul Mediului am reuşit să ne ţinem de promisiune. Comisia de recepţie, constructori, diriginţi de şantier, beneficiarii, colegi de la Regia de Navigaţie, am plecat cu vaporul de la Timişoara până la Sânmihai şi pentru prima dată s-a deschis ecluza. Vaporaşul a trecut prin ecluza nou construită. Au fost acţionate mecanismele şi s-au făcut manevrele de golire şi de umplere pentru a da posibilitatea circulaţie navelor. S-a verificat tot ce a fost făcut în zona, în urma observaţiilor care se vor face de comisie vom veni cu anumite remedieri. A fost lucrare extraordinară. Toţi parcipanţii au apreciat acest lucru. În maxim 30 de zile vom face recepţia finală, moment în care vom invita şi oficialităţile de la Bucureşti, din judeţ şi din zonă”, a declarat Titu Bojin, director tehnic la Apele Banat.
Cealaltă jumătate a proiectului aparţine sârbilor din provincia autonomă Voivodina. Vecinii aveau de reparat și repus în funcțiune cele două ecluze, de la Srbski Itebej şi Klek și să construiască pista de biciclete de 45 de kilometri, de pe malurile canalului Bega care să se unească cu pista de biciclete de pe partea românească, funcțională de peste cinci ani.
Sârbii vor o amânare, până în vara anului viitor, îndeajuns timp, pentru ca autorităţile celor două ţări să poată să realizeze şi punctul de trecere a frontierei pe Bega.
„Deja se poate merge cu vaporul până la frontiera cu Serbia. În drum mai este şi nodul hidrotehnic de la Uivar, unde noi am intervenit cu forţe propri, nefiind prins în nicio investiţie. La ora actuală funcţionează şi nodul de acolo. Dacă timpul ne va permite, dacă nu o să fie îngheţ, vom traversa şi nodul de la Uivar, să ajungem până la graniţa cu vecinii sârbi. Sârbii au solicitat o păsuire din 2 decembrie până în 2 mai, neavând încă lucrările încheiate. Suntem convinşi că până atunci Ministerul de Interne şi Consiliul Judeţean Timiş vor acţiona pentru a da drumul la punctul de trece a frontierei, să nu mai discutăm de graniţă”, a completat Titus Bojin.
Vă readucem aminte că valoarea proiectului este de aproape 14 milioane de euro din care 11.770.000 euro reprezintă finanţare UE.
de Adrian Cîrdu