Cele zece minuni ale Banatului Montan, atracții unice în Europa.

Atracţiile despre care vom vorbi, sunt fie rezultatul eroziunii solului sau stâncilor de-a lungul timpului, în natură, fie făcute cu măiestrie de mâna omului, cele două situații completându-se reciproc. Ele merită să fie văzute datorită faptului că sunt unice, atât în România, cât și în sud-estul Europei

10. Morile de apă de la Rudăria

În Ţara Almăjului, există un loc unde morile şi stâncile îşi ţin de urât, iar lumea trecutului este de-o prospeţime uluitoare.  Aici se „macină” un timp fără timp !

 

Localitatea Rudăria, în prezent Eftimie Murgu, este așezată la poalele Munţilor Almăjului la câțiva kilometri de Bozovici prima atestare documentară fiind în anul 1470. Vechiul nume vine de la râul Rudărica, ce traversează satul şi înseamnă „râul de fier „, în traducere slavonă .
Pe acest rău se află cel mai mare complex mulinologic din țară, unic în Europa prin frumusețea și mărimea lui, cunoscut de bănățeni sub numele de „morile de apă de la Rudăria”. 

9. Pestera Comarnic

Pestera Comarnic - Ghid Turistic Romania

Peştera Comarnic este cea mai frumoasă şi sălbatică peşteră din Banat şi chiar din România. Ea este a doua ca lungime din Banat (6 201 m), fiind întrecută acum ca întindere de Peştera Buhui (6 547 m).situata la circa 7 km de satul Iabalcea.Se poate ajunge la Pestera Comarnic și pe traseele turistice marcate cu bandă albastră, triunghi albastru si cruce rosie.Traseul turistic străbate doar etajul fosil al Peșterii Comarnic, acesta fiind format dintr-o succesiune de galerii și săli de mari dimensiuni și foarte bogat decorate. Celebră este Sala Zebrelor, având pereții și tavanul dungați de calcare stratificate cu intercalații de silex înnegrit;

8. Semenic si salba de lacuri: Secu ,Valiug- Breazova, Gozna-Crivaia, 3 Ape

Barajul Trei Ape


Perla Munţilor Banatului este Semenicul, munte cu nume de floare şi de legendă. Floarea Semenicului, soră cu floarea de colţ, însă mai puţin arătoasă, este albă sau roză, pufoasă, formată dintr-o alăturare de mai multe floricele. Se poate vedea şi culege vara, în luna august.Munții Semenicului reprezintă cea mai importantă subunitate a Munților Banatului. Fac parte din grupa sudică a Carpaților Occidentali, culminând cu vârful Piatra Goznei (1447 metri) și vârful Semenic (1445 metri).

Vârful Gozna

Lacurile din jurul Reșiței sunt în numar de patru, Trei Ape fiind situat la cea mai mare altitudine, fiind secondat de barajele de la Văliug, Breazova și Secu, ele asigurând aprovizionarea cu apă potabilă a zonei industriale.

Barajul Secu

Muzeul de locomotive cu abur din Reşiţa

La Reşiţa, între anii 1872 şi 1964, timp de 92 ani, s-au fabricat 1461 de locomotive cu abur, de diferite tipuri, puteri şi dimensiuni, cu ecartamente între 600 şi 1542 mm, utilizate în trecut pe căile ferate pentru călători, uzinale şi forestiere. 


Vedeta expoziţiei este locomotiva „Resicza”, una din primele trei locomotive –Resicza, Bogsan şi Hungaria – fabricate la Reşiţa, după modelul adus de la Viena, în anul 1871, locomotivă numită „Szekul”. Aducerea acestei locomotive de la Viena la Reşiţa a reprezentat în sine o mare aventură. Ea a fost transportată pe Dunăre până la Baziaş, apoi pe linia ferată de la Baziaş la Oraviţa, iar, în final, pe o platformă trasă de 36 perechi de boi, de la Oraviţa la Reşiţa.

Locomotiva a primit numărul 1 de circulaţie dar, conform tradiţiei timpului (ca şi la vapoare!), a continuat să-şi păstreze şi un nume. 

Viziteaza muzeul in aer liber cu cele mai vechi locomotive cu aburi din  Romania! - Blogul Travelminit.ro


Călătorii ajunşi în Reşiţa vor descoperi cu uimire în zona Triaj a oraşului un muzeu amenajat în aer liber, cel al locomotivelor cu abur, unic in Romania. Cele 16 locomotive cu abur, trase pe linie moartă în singurul muzeu de acest fel din România, reprezintă un punct de atracţie pentru turiştii care vin în Reşiţa sau aflaţi în trecere spre staţiunile montane de pe Semenic.

VIDEO-FOTO-AUDIO] EXCLUSIV: Muzeul de locomotive cu abur din Reşiţa va fi  vândut pe bucăţi. Primăria a luat act de intenţie | Radio România Reșița

. Teatrul Vechi „Mihai Eminescu” din Oravita

Cei care vor să ştie cum arăta „Burgtheater” din Viena, o pot face vizitând Teatrul Vechi „Mihai Eminescu”, a cărui arhitectură imită la scară mică vechea clădire din Viena. Cum teatrul vienez a suferit foarte multe modificări în timp, astăzi, „originalul” se poate vedea numai la Oraviţa.Este cea mai veche clădire de teatru din Banat. În prezent adăpostește Muzeul de Istorie a Teatrului și a orașului Oravița.

Teatrul „Mihai Eminescu” Oravița - interior.jpg

De asemenea, teatrul Mihai eminescu din Oravița reprezintă prima clădire de teatru din Banat construită din piatră, precum și prima clădire din Europa, luminată cu ajutorul lămpilor cu acetilenă.

Baile Herculane si Valea Cernei 

BAILE HERCULANE – Etalon Travel

Zona turistică BĂILE HERCULANE este „emblema” turismului din Banat şi zona cea mai cunoscută, atât prin staţiunea balneo-climaterică Băile Herculane cu renume european, cât şi prin Parcul Naţional „Domogled – Valea Cernei”.

Stațiunea Băile Herculane - cea mai veche stațiune din România și din  sud-estul Europei - Coltisor de Romania


Este cea mai veche stațiune turistică din țară și totodată printre cele mai importante și vizitate stațiuni balneare cu regim permanent din România și Europa de est. Este situată în partea de sud-vest a României, la o altitudine de 168 m, la 8 km distanță de granița cu județul Mehedinți și la 25 de km de frontiera cu Serbia.

Cascada Bigăr

Cascada Bigăr, tot mai căutată pe timpul verii | Oradea in direct

În drum spre Ţara Almăjului, la jumătatea distanţei dintre Anina şi Bozovici, opriţi din drumeţie pentru a vă „trage sufletul” la cel mai odihnitor popas din Banat: Paralela 45, cu cascada şi izbucul Bigăr.Cascada Bigăr se află la jumătatea distanţei dintre localităţile Anina şi Bozovici, pe DN 57B. Rezervaţia Naturală Bigăr cuprinde un izbuc, o peşteră, un pârâu şi o cascadă, toate amplasate spre Ţara Almăjului, pe partea dreaptă a Cheilor Minişului, acolo unde drumul întâlneşte, imaginar, paralela 45 latitudine nordică a globului pământesc.

Clisura Dunarii

Un weekend la Cazanele Dunarii

Clisura Dunării este „vestitorul” turismului din Banat şi cuprinde cel mai lung şi mai frumos defileu din Europa – Defileul Dunării (135 km), de la Baziaş şi până la barajul Lacului de acumulare „Porţile de Fier” (Gura Văii), construit în perioada 1964-1971.  

Clisura Dunarii, aflata la 200 de km de Timisoara, declarata cel mai


Parcul natural Cheile Nerei-Beușnița

Cheile Nerei - Beușnița - Wikipedia

Sunt puţine locurile pe care dacă le vezi o dată nu că sunt de neuitat, ci îţi imprimă dorinţa vie de a le vedea din nou. În drumul său de la obârşie, sub Vârful Gozna al Munţilor Semenic şi până la vărsare în Dunăre (131 km), Nera dă naştere, între Şopotul Nou şi Sasca Română, celor mai lungi (22 km) şi mai frumoase chei din România: Cheile Nerei-Beușnița.

Parcul national Cheile Nerei – Beusnita

Parcul național Cheile Nerei – Beușnita este situat în sud-vestul țării, în partea sudică a munților Aninei, avand o suprafață totală de 36758 ha.
Muntii Aninei: Cheile Nerei | Peisajele Calatorului

Parcul a fost declarat parc național datorita biodiversitătii, florei, faunei si a tradițiilor populare din zonă. Zona este foarte bine delimitată de o serie de munți și râuri, astfel în nord se află Tâlva Mare (853 m), în est pornește de la confluența râurilor Poneasca și Miniș și continuă în aval pe malul stang al Minișului; în sud sunt situate Văile Bucevii si Cremenița, iar în vest delimitarea se realizează de doua localități: Cărbunari și Știnăpari

Un weekend la Cheile Nerei
Lacul Ochiul Beiului

SEMERINGUL BĂNĂȚEAN, CALEA FERATĂ ORAVIȚA-ANINA

Poveste de toamna cu Semeringul Banatean | Opinia Timisoarei –

Pentru orice turist îndrăgostit de frumuseţile naturii, o călătorie cu trenul pe prima şi cea mai frumoasă şi spectaculoasă cale ferată de munte din România, linia Oraviţa – Anina, se poate transforma într-o adevărată revelaţie.Linia ferată Oravita-Anina este a cincea cale ferată de pe teritoriul României, respectiv prima cale ferată montană şi mulţi vor fi de acord, poate şi cea mai frumoasă. Construita in timpul Imperiului Austriac, reprezintă un monument cultural unic in România precum şi o realizare tehnică deosebită. A primit supranumele de ‘Semmeringul banatean‘ fiind construită doar câţiva ani după faimoasa cale ferată ‘Semmering‘ din Austria.

Calea Ferată Oravița - Anina, 157 de ani de istorie | ”Semeringul  bănățean”, cea mai spectaculoasă și veche cale ferată montană din România!  [Foto/VIDEO]

Sper că acest articol să vă capteze atenția asupra acestor frumoase locuri și să vă facă să le vizitați, merită !

Adrian Cîrdu.




Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *